tirsdag den 29. maj 2012

Mandeltærte med daim

Jeg var en dag i Ikea med min kæreste og købte i deres kantine en mandeltærte. Den smagte himmelsk, og vi har lige siden gået og drømt om den. I går fik jeg så taget mig sammen til at prøve at lave mit bud på den fantastiske tærte. Portionen passer til et tærtefad på 28 cm.

Smørdej:
240 g. mel
120 g. hakkede mandler (nogle pulveriserer dem, men jeg kan godt lide dem groft hakkede i bunden)
110 g. rigtig smør (tilsæt mere, hvis dejen ikke samles)
100 g. sukker
2 æg

Marengs:
4 æggehvider
1 tsk eddike
150 g. sukker

Topping:
200 g. daim
150 g. mørk chokolade

Fremgangsmåde:

  1. Ælt ingredienserne til smørdejen sammen. Jeg bruger hånden til at ælte sammen. Sæt dejen på køl i 15 min og tryk derefter dejen ud i tærteformen. Bag i ovnen ved 200 grader i 15 min.
  2. Pisk æggehvider, eddike og sukker sammen til en cremet masse. Den behøver ikke hænge fast oppe i skålen ligesom marengs, men skal have en mere guf-agtig konsistens. Bag i yderligere i 5-8 min.
  3. Hak daimen i små stykker og smelt den sammen med den mørke chokolade. Når tærten er afkølet smørres chokolademassen forsigtigt ud over marengsen, da den er meget skrøbelig. 
Resultat: 


Til næste gang, vil jeg prøve en mindre fed mandelbund, evt. lavet på hakkede mandler, æggehvider og lidt sukker. 

Velbekomme

Ingen kommentarer:

Send en kommentar