onsdag den 30. maj 2012

Spaghetti med kødboller


Inspirationen til denne opskrift er hentet hos Bonisimo, som har nogle virkelig lækre opskrifter. Jeg synes dog, smagen af citron i retten var for overdøvende, og har derfor skåret ned på mængden heraf. Jeg har desuden tilføjet cherrytomater til sovsen, da jeg synes, de givet et ekstra pift. Mængden af hakket kød, har jeg øget en smule. 

Retten er lavet med spaghetti, men til en vennemiddag skiftede jeg spagettien ud med wontons, som jeg fandt en opskrift på i Spis Bedre nr. 4/2012. Dette smagte helt afsindigt godt!

Opskriften gælder til 4 personer

Kødboller: 
300 g. hakket okse
300 g. hakket svin el. kalv (evt. blandet)
0,75 dl. mælk
1 æg
3 håndfulde bredbladet persille
2 skriver franskbrød (uden skorper)
2 fed hvidløg
1/4 revet citronskal
80 g. revet parmesan
Salt og peber


Tomatsovs:
3 fed hvidløg
3 dåser flåede tomater
1 spsk sukker
1 håndfuld basilikum
1 spsk. balsamico eddike
1/4 revet citronskal og smag evt. til med lidt citronsaft
1 bakke cherrytomater
Salt og peber

Fremgangsmåde:
  1. Skær franskbrødet ud i små tern eller pluk det og kom op i en skål, hvor mælken hældes over. Hvidløg og persille hakkes og tilføjes. Resten af ingredienserne tilføjes og farsen røres sammen. Stil på køl i 30-60 min, da bollerne så er nemmere at forme.
  2. Til tomatsovsen svitses hvidløget i en gryde og tilsættes de flåede tomater. Basilikummen hakkes og tilføjes sammen med de resterende ingredienser, på nær cherrytomaterne.
  3. Mens tomatsovsen simrer, formes kødbollerne i passende størrelser og steges på panden. Jeg formår aldrig at få mine helt runde, men et godt råd skulle være et ryste panden. Når kødbollerne er færdigstegte kommes de op i sovsen, hvor de simrer i 20-20 min. De sidste 15 min af simretiden tilsættes cherrytomaterne.
  4. Alt imens koges spaghettien
  5. Servér med frisk basilikum på toppen og revet parmesan.


Det færdige resultat:


Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar